Welkom

Hoe werkt het ?

Wat heb je nodig ?

Mobile e-mail

Base

Mobistar

Proximus

FAQ

Contacteer ons

Huidig ledenaantal: 136

Vaak gestelde vragen

Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen over Rare Bird Alert België.


Wat voor soort mobiele telefoon heb ik nodig ?
Waarom gebruikt Rare Bird Alert België geen SMS voor de Rare Bird Alerts ?
Waarom werkt Rare Bird Alert België met een telefooncode ?
Kan ik de Rare Bird Alerts ook in het buitenland ontvangen ?
Als ik op vakantie (in het buitenland) ben, kan ik het ontvangen van de waarnemingen dan stopzetten?
Stel dat ik geen bereik heb of mijn toestel staat uit, mis ik dan waarnemingen ?
Hoe lang duurt het voordat ik een waarneming ontvang ?
Wat doe ik met waarnemingen van soorten die niet zeldzaam genoeg zijn om als Rare Bird Alert te melden ?
Zal ik spam binnenkrijgen via Rare Bird Alert ?
Waar vind ik het telefoonnummer en/of e-mailadres om waarnemingen door te geven ?
Mijn vraag staat er niet bij. Wie helpt me nu verder ?



Wat voor soort mobiele telefoon heb ik nodig ?
Voor alle duidelijkheid, je hebt voor het ontvangen van de waarnemingen geen mobiele telefoon nodig. Een computer met een normaal e-mail adres is voldoende. Alleen als je de waarnemingen óók in het veld wenst te ontvangen is een telefoon nodig die in combinatie met je abonnement of prepaid kaart je de mogelijkheid biedt om e-mails op een mobiel e-mail adres te ontvangen. De verschillende mogelijkheden bij elke operator worden uitvoerig besproken op het Mobile E-mail gedeelte van deze site.


Waarom gebruikt Rare Bird Alert België geen SMS voor de Rare Bird Alerts ?
Er zijn een aantal goede redenen voor. Met een systeem gebaseerd op SMS betaal je per ontvangen bericht, wat een afremmend effect zou hebben. Meer waarnemingen doorgeven betekent immers een hogere kost voor de individuele deelnemers. Het is echter net de bedoeling dat er op Rare Bird Alert België veel waarnemingen worden doorgegeven. Bovendien is SMS ook duurder dan e-mail: afhankelijk van het volume kan de prijs oplopen tot 0,50 EUR per stuk. Dan kost deze dienst je al snel enkele honderden euro's per jaar ! Daarnaast bevat een SMS maximaal 160 tekens en dat is te weinig om je alle gegevens te sturen: een gemiddelde waarneming is tussen de 300 en 500 tekens lang.


Waarom werkt Rare Bird Alert België met een codesysteem ?
Aangezien RBAB een e-mailsysteem is, zou je de waarnemingen ook kunnen insturen in tekstvorm via e-mail. Er is bewust voor gekozen om dit niet toe te laten, en om met een code te werken. Met de code willen we ervoor zorgen dat het doorgeven van waarnemingen gestructureerd verloopt. Het is niet de bedoeling dat iedereen zomaar om het even wat naar de groep kan mailen. De beheerders van Rare Bird Alert kunnen wel gewone tekstberichten versturen, bijvoorbeeld wegbeschrijvingen of afspraken. Bovendien gaat het intikken van een code op een GSM sneller dan een volledig tekstbericht.


Kan ik de Rare Bird Alerts ook in het buitenland ontvangen?
Ja, je kunt ook in het buitenland op de hoogte blijven van de gebeurtenissen in België, op voorwaarde dat de betreffende operator in het buitenland toegang verleent tot je thuisnetwerk. Let op, dit is mogelijk vrij duur. Informatie hierover is te verkrijgen bij je operator. Voor buitenlandse deelnemers aan Rare Bird Alert België geldt dat hun mobiele abonnement aan dezelfde voorwaarden dient te voldoen als die voor Belgische: je dient een mobiel e-mail adres te kunnen ontvangen.


Als ik op vakantie (in het buitenland) ben, kan ik het ontvangen van de waarnemingen dan stopzetten ?
Ja, dat kan. Log in, ga naar Mijn gegevens, en klik op het menu "Op vakantie". Daar kan je de berichten aan- en uitzetten. Je ontvangt geen restitutie over de periode waarin je de waarnemingen niet ontvangt.


Stel dat ik geen bereik heb of mijn toestel staat uit, mis ik dan waarnemingen?
Nee, de waarnemingen worden weer naar je gezonden als je wél bereik hebt. Daarnaast kun je afhankelijk van je operator handmatig nieuwe berichten ophalen als je weer bereik hebt.


Hoe lang duurt het voordat ik een waarneming ontvang ?
Dat hangt er vanaf. Op je vaste e-mail adres zou de waarneming binnen een minuut na verzenden binnen moeten zijn. Voor je mobiele e-mail adres is het afhankelijk van de drukte op het netwerk van je provider. Normale verwerkingstijden zijn tussen de 1 en 3 minuten, maar af en toe is er wel eens een grotere vertraging. Indien dit vaak het geval is, neem dan contact op met de klantenservice van je operator.


Wat doe ik met waarnemingen van soorten die niet zeldzaam genoeg zijn om als Rare Bird Alert te melden ?
Voer je waarneming dan in op waarnemingen.be. Je waarneming komt dan onmiddellijk in een online database te staan en gaat niet verloren.


Zal ik spam binnenkrijgen via Rare Bird Alert ?
Rare Bird Alert laat geen enkele e-mail door die niet afkomstig is van een lid of beheerder van RBA. Bijlagen van e-mails worden verwijderd zodat er ook geen virussen kunnen doorkomen. De e-mailadressen van de leden van RBA worden confidentieel behandeld; ze worden niet op een publieke site gepubliceerd en ze worden ook niet aan derden doorgegeven. Deze maatregelen zouden spam in hoge mate moeten voorkomen. Kijk ook wel zelf uit dat je je eigen e-mailadres niet zomaar aan iedereen prijsgeeft.


Waar vind ik het telefoonnummer en/of e-mailadres om waarnemingen door te geven ?
Het telefoonnummer en e-mailadres van Rare Bird Alert worden met opzet geheim gehouden om misbruik te voorkomen. Normaal gezien stond dit telefoonnummer en adres in het e-mailtje dat je ontving toen je account werd geactiveerd. Stuur gewoon een mailtje naar info@rarebirdalert.be en we sturen het je opnieuw door.


Mijn vraag staat er niet bij. Wie helpt me nu verder ?
Stuur een e-mail naar info@rarebirdalert.be en het RBA-team probeert je verder te helpen.